Hadis No 402
________________________________________
Konu -
Baslik Namazda Me`mûnun İmamın Neresinde Duracağına Dâir İbn-i Abbâs Hadîsi
Ravi Abdullâh B. Abbâs (160)
Hadis Teyzesi (Ümmü`l-Mü`minîn Meymûne binti`l-Hâris el-Hilâliyye radiya`llâhu anhâ)nın hânesinde gecelemesine dâir hadîsi ki, evvelce geçmişti. Bu rivâyette ise (İbn-i Abbâs radiya`llâhu anhümâ): "Sonra (uykuya mahsus) teneffüsleri duyulacak kadar uyudu. Zâten uyuyunca seslice teneffüs etmek mu`tâd-ı şerifleri idi. Sonra müezzin (Bilâl gelip) kendilerine (namaz vaktini) haber verdi. Bunun üzerine çıkıp namaz kıldılar. Ve abdest almadılar" diyor.
Hadis No 403
________________________________________
Konu Cemâatle Kılınan Namazı Uzatmamak (4)
Baslik Farz Namaz Kılan Kimsenin Nâfile Kılana İktidâsı Hakkında Câbir İbn-i Abdillâh Hadîsi
Ravi Câbir B. Abdullâh (84)
Hadis Şöyle demiştir: Muâz b. Cebel radiya`llâhu anh (her def`a) Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`in arkasında (yatsı) namazını kıldıktan sonra dönüp kavmine (yâni Benû Selime`ye o namaz için) imâmet ederdi. (Bir def`asında) yatsıyı kıldırdı. Ve Sûre-i Bakare`den (başlayıp) okumağa kalktı. (Cemâatinden) biri ayrıl(ıp namazı yalnız kıl)dı. Muâz (radiya`llâhu anh) onun hakkında fenâ söz söyler gibi oldu. Keyfiyyet Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`e bâliğ olunca Muâz`a üç kere: "Fettansın, fettansın, fettansın", yâhud: "Fâtin oldun, fâtin oldun, fâtin oldun" buyurdu. Ve mufassalın evsatından iki sûre ile (kıldırılmasını) emretti.
Hadis No 404
________________________________________
Konu Cemâatle Kılınan Namazı Uzatmamak (4)
Baslik Cemâati Tenfîr Edecek Şekilde Namazı Uzatmanın Doğru Olmadığına Dâir İbn-i Mes`ûd Hadîsi
Ravi Ebû Mes`ûd Ukbe İbn-i Amr (7)
Hadis Şöyle demiştir: (Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`e bir def`a) biri gelip: "Yâ Resûlâ`llâh, filânca bize (namaz kıldırırken) o kadar uzatıyor ki, vallâhi sabah namazına gitmekten (âdetâ) geri kalıyorum." dedi. Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`i hiçbir mev`ızada o günkü kadar gazablı görmedim. Sonra buyurdu ki: "(Ey nâs,) içinizden bâzı kimselerde cemâati tenfîr (hasleti) vardır. Her hanginiz namaz kıldıracak olursa hafif tutsun. Çünkü (cemâatin) içinde zaîf olanı var, yaşlı olanı, iş-güç sâhibi olanı var."
Hadis No 405
________________________________________
Konu -
Baslik Bu Bâbda Vârid Olan Diğer Rivâyetler (4)
Ravi Câbir B. Abdullâh (84)
Hadis Yine Câbir radiya`llâhu anh`in Muâz (b. Cebel) hakkındaki hadîsi ki (buradaki rivâyete nazaran) Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem Muâz`a: ... sûreler (i gibiler)ini okumalı değil miydin?" buyurmuşlardır.
Hadis No 406
________________________________________
Konu Cemâatle Kılınan Namazı Uzatmamak (4)
Baslik Bu Bâbda Vârid Olan Diğer Rivâyetler (4)
Ravi Enes B. Mâlik (245)
Hadis "Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem namazı (hem) îcâz, (hem) de ikmâl sûretiyle kıldırdı." dediği (sened-i muttasıl ile) rivâyet olunuyor.
Hadis No 407
________________________________________
Konu Cemâatle Kılınan Namazı Uzatmamak (4)
Baslik Bu Bâbda Vârid Olan Diğer Rivâyetler (4)
Ravi Ebû Katâde Hâris B. Rıb`ıyy (13)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem buyurdu ki: (Çok kere) ben namaza (kırâeti) uzatmak niyyetiyle dururum da (geriden) bir çocuğun ağladığını duyunca anasına meşakkat (ve zahmet) getirmeyeyim diye namazımı kısa keserim.
Hadis No 408
________________________________________
Konu Namazda Safları Sık Ve Düzgün Tutmak (3)
Baslik Namazda Safların Düzgün Ve Sıkı Olması Hakkında Nu`mân İbn-i Beşîr Ve Enes İbn-i Mâlik (radiya`llâhu Anhümâ) Hadîsleri
Ravi Nu`mân B. Beşîr (7)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem: "Ya saflarınızı düzeltiniz, ya Allâhu Teâlâ`nın yüzlerinizi ayrı ayrı taraflara çevireceğini muhakkak bilesiniz." buyurdu.
Hadis No 409
________________________________________
Konu Namazda Safları Sık Ve Düzgün Tutmak (3)
Baslik Bu Hususta Diğer Rivâyetler (2)
Ravi Enes B. Mâlik (245)
Hadis Şöyle demiştir: (Bir def`a) Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem: "Namaz saflarınızı doğrultunuz ve sımsıkı birbirinize yapış(ıp aranızda boşluk bırakma)yınız. Zîrâ ben sizi arkamdan (da) görüyorum." buyurdu.
Hadis No 410
________________________________________
Konu Gece Namazı (teheccüt);teheccüd (
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Gece Namazı Hakkında Âişe (radiya`llâhu Anhâ) Hadîsi
Ravi Ümmü`l-mü`minîn Âişe (234)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem gece vakti olunca hücre(-i şerîfe)sinde namaz kılardı. Hücrenin duvarı alçacık olduğu gibi nâs Nebiyyu`llâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in (namaz kılarken) şahs-ı mübârekini (yâni karaltısını) gördüler. Birtakım kimseler namaza durup kendisine iktidâ ettiler. Sabah olunca bu (yaptıkları)nı arzettiler. Ertesi gece (yine gece namazına) kalktı. (Yine) birtakım kimseler kendisine iktidâen namaza durdular. Bu işi iki, yâhud üç gece (tekrâr) ettiler. Ondan sonra (ki gece) olunca Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem (evinde) oturdu. Ve ortaya çıkmadı. Sabah olunca bâzı kimseler (Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`e sebebini anlamak için) bunu da arzettiler. (Cevâben): "Gece namazı size farz olacak diye korktum." buyurdu.
Hadis No 411
________________________________________
Konu Cemâatle Kılınan Namazın Fazîleti;evlerde Kılınan Nâfile Namazın Fazîleti;gece Namazı (teheccüt);teheccüd
Baslik Nâfile Namazların Evlerde Kılınmasının Fazâili Hakkında Zeyd İbn-i Sâbit Hadîsi
Ravi Zeyd B. Sâbit (7)
Hadis Rivâyetinden vârid olan yine bu hadîsde (Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in) "Yaptığınızı gördüğüm şu işi beğendim. (Lakin yine) ey nâs, (bu nevâfili) evlerinizde kılınız. Zîrâ namazın efdali insanın kendi evinde kıldığı namazdır. Meğer farz ola (ki onu mescidde cemâatla kılmak efdaldir) buyurdu" ziyâdesi vardır.
Hadis No 412
________________________________________
Konu İmâma Uymak;rükû` Ve Sücûd Tekbirleri
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem)in, Namazda İftitah Tekbîri İle Rükû` Ve Sücûduna Dâir İbn-i Ömer Hadîsi
Ravi Abdullâh B. Ömer (212)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem namaza başladığında (mübârek) ellerini omuzlarının hizâsına kadar kaldır(ıp tekbîri öyle al)ırdı. Rükû` için tekbîr aldığında ve rükû`dan (mübârek) başını kaldırdığında yine (ellerini) öylece kaldırır ... buyururdu. Sücûd (a vardığın) da (ise) bunu yapmazdı.
Hadis No 413
________________________________________
Konu Namazda El Bağlamak
Baslik Namazda Kıyamda İken Ellerin Nasıl Konulacağına Dâir Sehl İbn-i Sa`d Hadîsi
Ravi Sehl B. Sa`d (32)
Hadis Şöyle demiştir: (Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in gününde) nâsa, namaz kılarken sağ ellerinizi sol bileklerinizin üzerine koyunuz, diye emrolundu.
Hadis No 414
________________________________________
Konu Namazda Fâtiha Okumak (2)
Baslik Namaza Fâtiha İle Başlandığına Dâir Enes (radiya`llâhu Anh) Hadîsi
Ravi Enes B. Mâlik (245)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem ile Ebû Bekr ve Ömer radiya`llâhu anhümâ namaza (hep) El-hamdü li`llâhi Rabbi`l-âlemîn ile başlarlardı.
Hadis No 415
________________________________________
Konu -
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Tekbîr İle Kırâet Arasında Okudukları Duâ Hakkında Ebû Hüreyre Hadîsi
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem (namaz başlangıçlarında iftitah) tekbîr (i) ile kırâet arasında (azıcık) sükût buyururdu. Dedim ki: Yâ Resûla`llâh, anam, babam sana kurbân olsun, tekbîr ile kırâet arasındaki şu sükûtun (nedir? Orada) ne dersin? Buyurdu ki: ... derim.
Hadis No 416
________________________________________
Konu Güneş Tutulması Ve Namazı;nâfile Namazı Uzatmak
Baslik Peygamber Efendimiz`in Küsûf Namazı Ve Namazın Sonunda Halka, Kendisine Cennet Ve Cehennem`in Yaklaştırıldığını Beyan Burumaları Hakkında Esmâ` (radiya`llâhu Anhâ) Hadîsi
Ravi Esmâ` B. Ebî Bekr (13)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem Efendimiz küsuf namazını kıldırdı idi. (Şöyle ki:) Kıyâma durup kıyâmı çok uzattı. Sonra rükûa varıp rükûu (çok) uzattı. Sonra başına kaldırıp kavmeyi (çok) uzattı. Sonra (yine) rükûa varıp rükûu (çok) uzattı. Sonra başını kaldırdı. Sonra secdeye varıp sücûdu (çok) uzattı. Sonra başını kaldırdı. Sonra (yine) secdeye varıp sücûdu (çok) uzattı. Sonra ayağa kalkıp kıyâmı uzattı. Sonra rükûa varıp rükûu (çok) uzattı. Sonra başını kaldırıp kavmeyi (çok) uzattı. Sonra (yine) rükûa varıp rükûu (çok) uzattı. Sonra başını kaldırdı. Sonra secdeye varıp sücûdu (çok) uzattı. Sonra başını kaldırdı. Sonra (yine) secdeye varıp sücûdu (çok) uzattı. Sonra namazdan çıktı. -(Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem) buyurdu ki: (İyi biliniz,) Cennet bana yaklaştı, (yaklaştı,) o kadar ki, eğer cür`et edeydim salkımlarından bir tânesini (alıp) size getirebilecektim. Cehennem de bana o kadar yaklaştı ki "Ey Rabbim, ben de onlarla berâber miyim" de(meğe başla)dım. (Orada bir de ne göreyim?) bir kadını bir kedi tırmalayıp duruyor. "Buna ne oluyor?" diye sordum. "(Bu kadın) bu kediyi ölünceye kadar haps etti. Ne yiyeceğini verdi, ne de yeryüzündeki haşerattan nafakalansın diye salıverdi." dediler.
Hadis No 417
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Öğlen Ve İkindi Namazlarında Kur`ân Okuduğuna Dâir Habbâb Hadîsi
Ravi Habbâb B. El-erett (5)
Hadis (Sened-i muttasıl ile) rivâyet olunduğuna göre ravi`ye "Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem öğlen ile ikindi namazlarında (Kur`ân) okur muydu?" diye sorulmuş. "Evet" demiş. "Ya bunu nereden anlardınız?" diye sorulunca da: "Lihye(-i mübâreke) sinin oynamasından" cevâbını vermiş.
Hadis No 418
________________________________________
Konu Namazda Gözünü, Başını Çevirmek (2)
Baslik Namazda Gözleri Semâya Çevirmenin Nehyine Dâir Enes (radiya`llâhu Anh) Hadîsi
Ravi Enes B. Mâlik (245)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem (bir def`a namaz kıldırıp mübârek yüzünü Ashâb-ı Kirâmına döndürdükten sonra): "Bâzı kimselere ne oluyor ki, namaz kılarlarken gözlerini semâya dikiyorlar?" buyurdu. Bu husûstaki (nasîhat-âmiz) sözlerini o kadar şiddetlendirdi ki, nihâyet: "Bunlar ya (yaptıklarından) vazgeçerler, ya gözler(inin nûr)u (alınıp) kör olur(lar)" buyurdu.
Hadis No 419
________________________________________
Konu Namazda Gözünü, Başını Çevirmek (2)
Baslik Namazda Başı Sağa, Sola Çevirmenin Nehyine Dâir Âişe (radiya`llâhu Anhâ) Hadîsi
Ravi Ümmü`l-mü`minîn Âişe (234)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`e namazda iltifât(ın, yâni başını sağa, sola çevirmenin hükmün)ü sordum. "Kulun namazından şeytanın kapıp kaçtığı bir şeydir" buyurdu.
Hadis No 420
________________________________________
Konu -
Baslik Hazret-i Ömer`in, Sa`d`i Kûfe Vâliliğinden Azline Ve Bu Azlin Sebeblerine Dâir Câbir İbn-i Semüre Rivâyeti
Ravi Câbir B. Abdullâh (84)
Hadis Şöyle demiştir: (Bâzı) Kûfe ahâlîsi Ömer radiya`llâhu anh nezdinde Sa`d`i şikâyet ettiler de (Ömer radiya`llâhu anh) i üzerlerine âmil nasbetti. (Kûfeliler) şikâyeti o kadar ileri götürmüşlerdi ki, namaz kılmasını bile bilmiyor, demişlerdi. Ona adam gönder(ip celbet)di. Ve: "Yâ Ebâ İshak, bu adamlar sen namaz kılmayı bilmiyorsun diye iddiâ ediyorlar. (Sen ne yapıyordun ki?)" diye sordu. (Sa`d): "Vallâhi ben onlara Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in namazın(a benzer namaz)ı kıldırıp ondan sonra hiçbir şey eksiltmezdim. Yatsı namazını -yâhud öğlen ile ikindiyi- kıldırır(ken) ilk iki rek`atlarda (çok) dururum, son iki rek`atta hafif tutarım" dedi. (Ömer radiya`llâhu anh): "Senin hakkındaki zannımız da (zâten) bu idi" dedikten sonra (tahkîk-ı mes`ele için) birini -yâhud birkaç kimseyi- kendisiyle birlikte Kûfe`ye gönderdi. (Gönderilen zât) Kûfe ahâlîsinden (Sa`d`in hâlini) sordu. Hiçbir mescid bırakmadı ki, oradan (Sa`d`in hâlini) sormasın. Onlar da hep hayırlı senâlarda bulundular. Nihâyet Benû Abs`e âit bir mescide gir(ip herkesi bildiğini Allâh için söylemeğe and vererek da`vet et)di. "Ebû Sa`de" künyesiyle anılan Üsâme b. Katâde isminde biri ayağa kalktı. Ve: "Mâdem ki bize and verdin, (söyliyelim.) Sa`d, askerin başına geçip harbetmez. (Mal) taksîm ederken müsâvât gözetmez. Hüküm (ve kazâsın) da adâlet etmez" dedi. (Bunun üzerine) Sa`d dedi ki: "(Mâdem ki böyle söyledin,) ben de vallâhi (senin aleyhine) üç duâ edeceğim, (dinle): İlâhî, Sen`in bu kulun yalancı ise, (bu sözü) riyâ ve süm`a olsun diye ayağa kalk(ıp söyle)diyse ömrünü uzat, fukarâlığını çoğalt, fitnelere uğrat" dedi. sonraları o adam (hâlinden) suâl edildiği vakit: "Kocamış, fitneye uğramış (zavallı) bir pîr-i fânîyim. Sa`d`in duâsı bana isâbet etti." derdi. Câbir (radiya`llâhu anh) den (bu hadîsi) rivâyet eden (Abdü`l-Melik b. Umeyr) de der ki: Sonraları onu ben de gördüm. Yaşlılıkdan kaşları gözlerinin üzerine sarkmış olduğu halde yolda (rast geldiği) kızlara sataşır, onları çimdiklerdi.
Hadis No 421
________________________________________
Konu Namazda Fâtiha Okumak (2)
Baslik Ubâde İbni`s-sâmit (radiya`llâhu Anh) Den Rivâyet Olunan "(namazda) Fâtihatü`l-kitâb`ı Okumayanın Hiç Namazı Yok" Hadîsi
Ravi Ubâde B. Es-sâmit (
Hadis Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in: "(Namazda) Fâtihatü`l-Kitâb`ı okumayanın hiç namazı yok" buyurdukları (sened-i muttasıl ile) rivâyet olunuyor.
Hadis No 422
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Namazını Âdâbınca Kılamayan Bir Bedevîye, Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Namazı Ta`rîf Buyurmasına Dâir Ebû Hüreyre Hadîsi
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: (Bir def`a) Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem Mescid(-i Şerîf)e girdi. (Derken) biri de girip namaz kıldı. Sonra Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem(in huzûrun)a (gelip) selâm verdi. (Aleyhi`s-salâtü ve`s-selâm Efendimiz) redd-i selâm buyurduktan sonra: "Dön (de yeni baştan) kıl. Çünkü sen (namaz) kılmış olmadın." buyurdu. O kimse dönüp (evvelce) kıldığı gibi (namazı tekrar) kıldı. Sonra gelip Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`e selâm verdi. Yine: "Dön (de yeni baştan) kıl. Çünkü sen (namaz) kılmış olmadın" buyurdu. Bu da üç kere oldu. (Nihâyet) o kimse: "Seni hak ile ba`s buyuran (Zât-ı Ecell-ü A`lâ`y)a kasem olsun ki, bunun başka (türlü)sünü bilmiyorum. Bana (doğrusunu) ta`lim buyur" dedi. Bunun üzerine buyurdu ki, namaza durduğun vakitte (ihram) tekbîr(ini) al. Sonra ne kadar kolayına gelirse o kadar Kur`ân oku. Sonra rükûa var(ıp) tâ mutmain (yâni a`zâ-yı bedenin yatışmış) oluncaya kadar (dur.) Sonra başını kaldır(ıp) ayakda (büsbütün) doğruluncaya kadar dur. Sonra secdeye var(ıp)tâ mutmain oluncaya kadar (kal). Sonra başını kaldır(ıp) tâ mutmain oluncaya kadar otur. Bunu namazının bütününde (de böylece) yap.
Hadis No 423
________________________________________
Konu Namazda Fâtiha Okumak;namazda Kırâeti İlk Rekâtta Uzatmak
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Öğle, İkindi Ve Sabah Namazlarındaki Kırâetine Dâir Ebû Katâde Hadîsi
Ravi Ebû Katâde Hâris B. Rıb`ıyy (13)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem (Efendimiz) öğlen namazının ilk iki rek`atında Fâtihatü`l-Kitâb ile birer sûre tilâvet buyurur, (şu kadar ki,) ilk rek`atta uzun (sûre), ikincisinde kısa (sûre) okur, sırran okuduğu âyeti de ahyânen bize duyururdu. İkindi (namazın) da (ilk iki rek`atta) Fâtiha ile birer sûre tilâvet buyurur ve birincisinde uzun (sûre), ikincisinde kısa (sûre) okurdu. Sabah namazınının (ise) ilk rek`atında (kırâeti) uzatır, ikincisinde kısaltırdı.
Hadis No 424
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Akşam Namazlarında Okuduğu Sûreler Dâir Abdullâh İbn-i Abbâs, Zeyd İbn-i Sâbit Ve Cübeyr İbn-i Mut`im Hadîsleri (3)
Ravi Abdullâh B. Abbâs (160)
Hadis Şöyle demiştir: (Bir def`a vâlidem) Ümmü`l-Fazl ... (sûresini) okuduğumu işitti. Bana dedi ki: Yavrucuğum, bu sûreyi okumakla billâhi (derdimi) aklıma getir(ip depreştirir) din. Bu sûre, Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in akşam namazında okuduğunu en son işittiğim (sûre) dir.
Hadis No 425
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Akşam Namazlarında Okuduğu Sûreler Dâir Abdullâh İbn-i Abbâs, Zeyd İbn-i Sâbit Ve Cübeyr İbn-i Mut`im Hadîsleri (3)
Ravi Zeyd B. Sâbit (7)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`i dinledim. Akşam namazında en uzun iki sûrenin uzununu okuyordu.
Hadis No 426
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Akşam Namazlarında Okuduğu Sûreler Dâir Abdullâh İbn-i Abbâs, Zeyd İbn-i Sâbit Ve Cübeyr İbn-i Mut`im Hadîsleri (3)
Ravi Cübeyr B. Mut`im (11)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`in akşam namazında ... (sûresini) okuduğunu işittim.
Hadis No 427
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûlullâh (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Yatsı Namazında Okuduğu Sûrelere Dâir Ebû Hüreyre Ve Berâ` (radiya`llâhu Anhümâ) Hadîsleri (2)
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: Ebü`l-Kâsım (Muhammed Mustafâ) salla`llâhu aleyhi ve sellem`in (bir def`a) arkasında yatsı namazı kıldı idim. ... (sûre-i şerîfesin) i okuyup (secde yerinde) secde buyurdu. Ben (de âlem-i ukbâba) O`na mülâkî oluncaya kadar bu sûre (nin kırâeti esnâsın) da hep secde edip duracağım.
Hadis No 428
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Resûlullâh (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Yatsı Namazında Okuduğu Sûrelere Dâir Ebû Hüreyre Ve Berâ` (radiya`llâhu Anhümâ) Hadîsleri (2)
Ravi Berâ` B. Âzib (31)
Hadis Şöyle demiştir: (Bir def`a) Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem seferde idi. Yatsı namazında iki rek`atın birinde ... (sûresini) okudu. Diğer rivâyette de (Berâ` radiya`llâhu anh): "Ondan güzel sesli, yâhud kırâetli hiçbir kimseyi dinlemiş, değilim." diyor.
Hadis No 429
________________________________________
Konu Namazda İstiâne (başka Şeyle Meşgul Olmak) (13)
Baslik Namazda Kırâatin Vücûbuna Dâir Ebû Hüreyre Hadîsi
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: Her namazda (Kur`ân) okunur. Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in bize duyurduklarını biz de sizlere duyuyoruz. Bizden gizlice okuduklarını biz de sizlerden gizli okuyoruz. Ümmü`l-Kur`ân`dan (yâni Fâtiha`dan) başka (bir şey) okumazsan (sana) yeter. Daha ziyâde (sini kırâet) edersen (hakkında) daha hayırlı olur.
Hadis No 430
________________________________________
Konu Cin Sûresinin İnişi;cinlerin Kur`ân-ı Kerîm Dinlemesi
Baslik Resûlullâh (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem)in Salât-i Fecirde Kur`ân`ı Cehren Kırâet Ettiğine Ve Kırâetini Şeyâtînin İşittiklerine Dâir Abdullâh İbn-i Abbâs Hadîsi
Ravi Abdullâh B. Abbâs (160)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem Ashâb (-ı Kirâm`ın) dan bir kaç zât ile birlikte Sûk-ı Ukâz`a doğru yürüyorlardı ki, o târihde şeyâtin, semâdan haber almaktan men` edilmiş, (haber almağa çıktıkca) üzerlerine şühub (-i sâkıbe) atılmağa başlamış bulunuyordu. (Semâya doğru çıkıp koğulan) şeyâtîn, kavimleri nezdine döndüklerinde kendilerine: "Ne oluyorsunuz? (Neden hiçbir haber getiremiyorsunuz?)" dediler. Onlar da: "Ne yapalım? Semâdan haber almaktan men` edildik. Üzerimize şühub (-i sâkıbe) havâle edildi" dediler. (Bunun üzerine) onlara: "Sizin haber almanıza hâil olan her halde yeni hâdis olmuş bir şeydir. Arzın şarklarını, garblarını dolaşın (da) semâdan haber almanıza hâil olan (bu yeni şey) ne imiş (öğreniniz)" denildi. (İşte) bunların içinden Tihâme cihetine yönelmiş olan takım da Sûk-ı Ükâz`a gitmek üzere Nahle`de bulunan Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`in bulunduğu yere varmış oldular ki, o sırada (Resûl-i Hüdâ aleyhi efdalü`t-tehâyâ Efendimiz) orada Ashâb-ı Kirâmına salât-ı fecri kıldırıyordu. (Namazda okuduğu) Kur`ân`ı işidince bunlar kulak verdiler ve (biribirine): "Semâdan haber almaktan sizi men` eden vallâhi işte budur" dediler. İşte o zaman bu haberciler kendi kavimleri nezdine döndüklerinde: ... dediler. Allâhu Teâlâ ve Tekaddes Hazretleri de Peygamberi salla`llâhu aleyhi ve sellem`e ... sûresini inzâl buyurdu. Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem Efendimiz`e vahyolunan işte cinnin bu sözleridir.
Hadis No 431
________________________________________
Konu Hz. Peygamber En Güzel Örnektir;hz. Peygamber`in Allâh`ın Emirlerine Uygun Hareket Ettiği
Baslik Resûlullâh (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Mü`minler İçin En Güzel Nümûne Olduğuna Dâir İbn-i Abbâs Hadîsi
Ravi Abdullâh B. Abbâs (160)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem (Namazda) emrolunduğu yerde okudu. (Kezâlik) emrolunduğu yerde sükût buyurdu. Senin Rabb`in unutkan değildir. Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem de sizin için (Bi`llâhi en) güzel nümûnedir. (Yaptığı gibi yapınız).
Hadis No 432
________________________________________
Konu -
Baslik İki Yâhut Daha Ziyâde Sûrenin Birer Rek`atta Cem`i Hakkında İbn-i Mes`ûd Hadîsi
Ravi Abdullâh B. Mes`ûd (72)
Hadis (Sened-i muttasıl ile) mervîdir ki: (Bir gün Abdullâh) b. Mes`ûd radiya`llâhu anh`e biri gelip: "Bu gece ben bütün mufassalı bir rek`atta okudum" dedi. İbn-i Mes`ûd (radiya`llâhu anh) cevâben: "Şiir okur gibi acele acele mi? Vallâhi ben Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`in nazâirden hangilerini bir araya getirdiklerini biliyorum" deyip her rek`atta ikişer (okunmuş) sûre(ler) olmak üzere mufassaldan yirmi sûre saydı.
Hadis No 433
________________________________________
Konu İmâma Uymak;namazda Fâtiha Okumak;namazda Kırâeti İlk Rekâtta Uzatmak
Baslik Hazret-i Peygamber`in Öğle Ve İkindi Namazlarında Sirran Kırâette Bulunduğu; İlk İki Rek`atte Fâtiha`dan Zamm-ı Sûre Okuduğu Ve İlk Rek`atte Daha Uzun Okuduğuna Dâir Katâde Hadîsi
Ravi Ebû Katâde Hâris B. Rıb`ıyy (13)
Hadis Şöyle demiştir: Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem (Efendimiz) Öğle namazının ilk rek`atında Ümmü`l-Kitâb (yâni Fâtiha) ile birer sûre, son iki rek`atında da (yalnız) Ümmü`l-Kitâb okurdu. (Ahyânen) bize (sırran okuduğu) âyeti (de) duyururdu. İlk rek`atta ikinci rek`attan ziyâde (kırâeti) uzatırdı. İkindi namazında da, sabah namazında da böyle (yapardı).
Hadis No 434
________________________________________
Konu Namazda Fâtihadan Sonra Âmin Demek (2)
Baslik Ebû Hüreyre`den Rivâyet Olunan, "imam `âmîn` Dedi Mi, Siz De `âmîn` Deyiniz...", "sizlerden Biri `âmîn` Dese, Melâike De Semâda `âmîn` Deseler De Her İkisi Yekdiğerine Muvâfık Düşerse, O Kimsenin Geçmiş Günahları Mağfûr Olur" Hadîsleri (2)
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: İmam (Fâtiha`dan sonra) "âmîn" dedimi (arkasında) siz de "âmîn" deyiniz. Zîrâ her kimin "âmîn" demesi meleklerin "âmîn" demesine uyarsa, geçmiş günahları mağfûr olur. (Râvî İbn-i Şihâb-ı Zührî, Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem de "âmîn" derdi diyor).
Hadis No 435
________________________________________
Konu Namazda Fâtihadan Sonra Âmin Demek (2)
Baslik Ebû Hüreyre`den Rivâyet Olunan, "imam `âmîn` Dedi Mi, Siz De `âmîn` Deyiniz...", "sizlerden Biri `âmîn` Dese, Melâike De Semâda `âmîn` Deseler De Her İkisi Yekdiğerine Muvâfık Düşerse, O Kimsenin Geçmiş Günahları Mağfûr Olur" Hadîsleri (2)
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem buyurdu ki, sizlerden biri (Fâtiha`dan sonra) "âmîn" dese, Melâike de semâda "âmîn" deseler de her ikisi yekdiğere muvâfık düşerse o kimsenin geçmiş günahları mağfûr olur.
Hadis No 436
________________________________________
Konu Cemâatten Ayrı Namaza Durmak;namaza Yetişmek
Baslik Saf Dışında Namaz Kılmanın, Cemâate Yetişmek İçin Nefes Nefese Koşmanın Nehyine Dair Ebû Bekre Hadisi
Ravi Ebû Bekre Nufey` B. Hâris (18)
Hadis (Sened-i muttasıl ile) rivâyet olunmuştur ki, Ebû-Bekre (Nüfey` b. el-Hâris b. Kelede) radiya`llâhu anh (bir def`a koşa koşa) Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem (in Mescid-i Şerîf`in)e vardı. (Aleyhi`s-salâtü ve`s-selâm Efendimiz) rükû`da idi. O da saffa (kadar) vâsıl ol(ub içine gir)meden (hemen olduğu yerde) rükûa varıverdi. (Sonra) Bu keyfiyeti Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem`e haber verdi. O da: "Allah hırsını arttırsın. Lâkin bir daha (bunu) yapma" buyurdu.
Hadis No 437
________________________________________
Konu Namaz Tekbirleri;namazda Tekbir (2)
Baslik Resûl-i Ekrem (sallah`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Namazı Ta`rif Ederken Her Kalkıp İğildikçe "allâhu Ekber" Dediğine Dair İmran İbn-i Husayn Hadisi
Ravi İmrân İbn-i Husayn (10)
Hadis (Sened-i Muttasıl ile) mervîdir ki, (vak`a-i Cemel`den sonra bir def`a), İmrân b. Husayn(-ı Huzâl) radiya`llâhu anh, Basra`da Alî (b. Ebî Tâlib) radiya`llâhu anh`in ardında namaz kılmış. (Namazdan sonra râvî Mutarrif b. Abdullâh`a:) "Vallâhi bu zât Nebiyy-i Ekrem salla`llâhu aleyhi ve sellem ile birlikte kıldığımız (o güzelim) namaz(lar)ı bize hatırlattı" deyip (namazı ta`rîf ederken) Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem`in her kalkıp her eğildikçe "Allâhu Ekber" dediğini zikretmiştir.
Hadis No 438
________________________________________
Konu Namaz Tekbirleri;namazda Tekbir (2)
Baslik Resûl-i Ekrem (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) İn Namazda Nerelerde Tekbîr Aldığına Dâir Ebû Hüreyre Hadîsi
Ravi Ebû Hüreyre (395)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâh salla`llâhu aleyhi ve sellem namaza kalktığında ayakda iken (ihram) tekbîr(ini) alırdı. Sonra rükûa varırken tekbîr alırdı. Sonra rükû`dan belini doğrulttuğunda ... sonra ayakta iken ... derdi. "Sonra (secdeye) inerken tekbîr alır; sonra secdeden başını kaldırırken tekbîr alır; sonra (ikinci) secdeye varırken tekbîr alır; sonra (bir daha) başını kaldırırken tekbîr alır; sonra tamâm edinceye kadar bütün namazda böyle yapardı. İkinci rek`atı bitirip oturduktan sonra ayağa kalkarken de tekbîr alırdı"
Hadis No 439
________________________________________
Konu Rükûda Elleri Dizler Üzerine Koymak
Baslik Rükû`da İki Avucu Tatbîk Edip (birbirine Yapıştırıp) Uyluk Arasına Koymanın Nehyine Dâir Sa`d İbn-i Ebî Vakkâs Hadîsi
Ravi Sa`d B. Ebî Vakkâs (17)
Hadis (Sened-i muttasıl ile) mervîdir ki, (bir def`a) oğlu (Ebû Zürâre) Mus`ab (b. Sa`d), yanında namaz kılmış. (Mus`ab) der ki: (Rükû` esnâsında) iki avucumu tatbîk ettikten sonra (ellerimi) iki uyluğumun arasına koydum. Babam beni (bundan) nehyedip: "Biz bunu (vâkıâ) evvellerini yapardık. (Lâkin sonra bundan nehyolunduk. Ve ellerimizi dizlerimizin üzerine koymakla emrolunduk" dedi.
Hadis No 440
________________________________________
Konu -
Baslik Resûlullâh (salla`llâhu Aleyhi Ve Sellem) Efendimiz`in Rükûu, Sücûdu, İki Secde Arasındaki Cülûsu, Rükû`dan Baş Kaldırıp Durması, Takrîben Birbirine Müsâvî Olduğuna Dâir Berâ` İbn-i Âzib Hadîsi
Ravi Berâ` B. Âzib (31)
Hadis Şöyle demiştir: Resûlullâl salla`llâhu aleyhi ve sellem`in -(Kırâet için olan) kıyâm ile ka`de müstesnâ olmak üzere- rükûu, sücûdu, iki secde ara(sındaki cülû)su, rükû`dan baş kaldır(ıp dur)ması biribirine takrîben müsâvî idi.